62 – Šanda – basne

Michal Šanda

Rusovlasá květinářka

čekával na ni v bistru naproti přes ulici
když měla odpolední už od oběda
celou věčnost.
představoval si to asi
takhle:
ona
vejde
on
à la Charles Bronson
kývne na pozdrav
vytasí kolt a pětatřicítkou model Navy 1851
vypálí:
co kdybych vás pozval na drink?
tak víno?
presso?
nebo
nebo jinak
představoval si to tolikrát
že všechny představy
s hrůzou a ulehčením zjistil
že si vlastně vůbec nic nepředstavuje.
i kdyby nakrásně přišla
už si tak zvyk
za ten čas
vysedávat v tomhle bistru
že by neměnil lokál.

(Remington pod kredencí, Praha: Protis, 2008)

Muggsy Bogues

(vl. jm. Roy Lee Pickens)

je typickým představitelem původního venkovského blues. Pocházel z kraje bavlníkových plantáží lemujících deltu Mississippi. Na plantážích v okolí rodného Shelby pracoval až do čtyřiceti dvou let. Roku 1924 se přihlásil na výzvu B. J. Granta, vyhledávajícího v terénu nové talenty pro Bluebird. Grant s Pickensem pořídil pět zkušebních nahrávek, jež odeslal do New Yorku. V listopadu přišla z ústředí pozvánka do studií. Umělecké jméno Muggsy Bogues vymyslel pro Pickense Grant cestou ve vlaku, inspirován reklamní cedulí na nádraží v Camdenu. Po návratu do Shelby na Boguese čekal agent konkurenční Esmony John Long. Ačkoliv měl Bogues podepsanou smlouvu s Bluebird, natočil pro Esmonu tucet písní. Když se to rozezlený Grant dozvěděl, předal celou záležitost soudu. Bogues však za svého druhého pobytu v New Yorku kromě Esmony, jíž se rovněž smluvně zavázal, nahrál další desku pro Black Swan a osm písní pro Relotrone. Tuto zapeklitou záležitost řešili právníci ještě v době, když už Esmona i Relotrone dávno zanikly.
Roku 1928 se Bogues oženil s o dvacet let mladší dívkou Orabell McCleodovou. Po svatbě a narození dcery se pouze výjimečně uvolil zahrát při rodinných příležitostech.
Zemřel 10. 2. 1942 v Shelby.

(Blues 1890 – 1940, Brno: Petrov, 2000)

 

devaterobáseň

v básni první
figurují pouze slova.
pokaždé když autor začíná psát novou báseň
musí se do ní nejprve dostat
a než se tak stane tápe a osahává si prostor
a téma a nasazení
a proto báseň první nemá jiný účel
než přivést čtenáře k básni druhé.

báseň druhá
je neprůhlednost.
slova dostanou konkrétní význam.
onakost se mísí se zastřeností.
jiní
a právě tak stejní
v neuchopitelnu.

báseň třetí
uchopí báseň šestou a zopakuje ji.
opakováním se s literaturou děje cosi
jako s nadojeným mlékem
když do máselnice opakovaně proniká tlouk.

v básni čtvrté
si máslo namažu na krajíc chleba
krajíc posolím a sním
protože psát báseň o hladu je nerozumné
to by z ní vzešlo něco kručivého
lačného
co by zbodlo kde co a to hned.
na báseň pátou
je třeba vyčkat

se sama přihlásí.

v básni páté
dostanou se přepisuje z básně druhé na ztratí
a báseň pátá tedy zní:
je neprůhlednost.
slova ztratí konkrétní význam
onakost se mísí se zastřeností.
jiní
a právě tak stejní
v neuchopitelnu.
co s tím?

báseň šestá
uchopí báseň třetí a zopakuje ji.
opakováním se s literaturou děje cosi
jako s nadojeným mlékem
když do máselnice opakovaně proniká tlouk.

báseň sedmá
odpovídá básni páté na otázku.
je to docela prosté:
román to je exekuce se vším všudy
s přivedením odsouzence ke kůlu
a zavázáním očí
a virblem
a přečtením rozsudku
a cvakáním nábojnic popravčí čety
báseň ale má ohromit
znenadání.
báseň je střela do mozku.

báseň osmá
prásk!
v básni deváté
jsou už zase jenom slova.
poslední slova
čtenářova.
uprostřed čela díra
zasažen básní čtenář zmírá

(Sebrané spí si, Praha: NPŠ, 2012)

sonet o posledních slovech

……………..čas
…………………..prokleté
………..zas
………tážete
…………………..hodinám
………ciferníku
………….sám
…………………………….u botníku
…………šprým
………………..odcházíte
…………………..vím
…………se mstíte
………mého
………………………zlého

(Sebrané spí si, Praha: NPŠ, 2012)