Ladislav Zářecký: ADRIATIC TARMACADAM

56. Chorvatský dopravní systém je z hlediska konkurenceschopnosti různých druhů dopravy značně nevyvážený.

 

Mrtva priroda s natlačenou tmou 

naplaveninou peří 

Někdo to dělat musí Odkládat se

I když to není třeba Zhasínat

Mrtva priroda už není třeba

Není to třeba

Mrtva priroda s telefonem a hrozny

Mrtva priroda s vázou a pomeranči

Mrtva priroda s balistickou tou

raketou Naposledy

slabá bolest v očích

ryb

Mrtva priroda se škeblí a listy

agáve

Kuchyň se zhasnutými světly

Odjíždíme

unavený s měkkým

ovocem

Nauč se odpočívat navždy

Budeš to potřebovat

 

 

 

 

57. Podle srovnávacího přehledu EU v oblasti dopravy za rok 2018 je Chorvatsko na posledním místě, pokud jde o efektivitu služeb v železničním sektoru a za průměrem EU zaostává přibližně o 40 %.

 

Důsledná konstrukce vozovky zajišťuje

harmonizovanou rychlost jízdy

bez překvapivých události

v souladu s očekáváním řidičů

 

Všude jsem byl

viděl všelijak

kras Kras Kraš

Krš i Karst

 

Stabilizované vanitas

Autocesta kralja

Tomislava

 

Bude jednou všechno

kras

Kamením vykrojené obzory

nedýchání

 

cest netřeba

 

Chorvati mají

planetu

jenom ji ukrývají

v Restaurantu Macola

na Odmorišti Zir

preparovaní medvědi

preparování jeleni

preparování kanci Zaprášené

skleněné oči

Vanitas

 

 

 

 

59. Chorvatsko se stále potýká s rozvojem železniční infrastruktury podél koridorů transevropské dopravní sítě (TEN-T).

 

Stává se

 

Melancholické sele na pobřeží

Šunkový opál pohledu dolů Čeká

uzavřenost tam

kde je všechno rozlehlé

 

Rozjedou se ostře načrtnuté děti

panoramatem zbytků

Už od začátku

je všechno rozlehlé

 

Ach Stává se Ach

 

Melancholické sele

manévruje geopolitiku

kanály intimity

 

Stává se

 

Děti odjedou Děti děti se vrátí Neznámé a náročné

Za obzorem ještě jeden obzor a za

ním další a za ním ještě čekání

 

Ale teď to nebude dobře

Ale teď sele dívá se Dolů

 

 

 

 

60. Silniční doprava dominuje trhu osobní a nákladní dopravy. Silnice jsou sice pohodlné a efektivní, ale produkují více emisí skleníkových

 

Azyl v odrazech nádražního

Komplexu

Konečně i nekonečně

i nesprávně i konečně i

nekonečně

Proleženiny na sklech

 

Přes tvé oči neustále provislý

závoj léta Kde je

sluníčko?

 

Kdo nás tu opustil Skryté stopy

Exilu Děláš mi to pusou na

vyvýšený posteli Poprvé se

vidíš v zrcadle Země viděná z moře

Malé moře blízkost i v

internacionálním

oceánu téru

 

Hier öffnen

Open here

Otevři se

cirkulacím

 

 

 

 

63. Lepší propojení ostrovů by mohlo mít okamžitý přínos pro rozvoj.

 

(Rezervace jízdenky / Dětské rezervace / Správa rezervace)

Nelze to ukončit teď Stihlo se to dřív

Dohry prvních strachů Zamlžený skla

nás cestou zpátky překvapila Sníh

Sníh ti nateče do bot a ty umřeš

Protože se o sebe nepostaráš Neumíš

dospět Zamlžený

 

(Informace o trase a zpoždění / Poukazy / Problém s platbou)

Takhle to pro tebe nebylo Nevzpomínat

čekání Ukládání k ledu Neohrabané

Bestiálně lokální Být tu pro všechny

znamená být všemi

opuštěný Neohrabané

Bestiální hřbety zavátých

spojení

 

(Zavazadlo / Zažádat o vrácení peněz / Cestující s handicapem)

Prosincové slunce Krásný den pro

ptačí dravce Nikdo nikam

nechce A ty už nemusíš (jsi mrtvá)

Stále platí že

 

(Bezpečnost / Zpětná vazba)

v ruinách schoulíme se do sebe vedle svých

dokončených spáčů Přidáme se

Stále platí Nebyli jsme a nebudeme

vůbec nijak daleko


 

„Názvy“ básní jsou přepisy z dokumentu Skupiny Světové banky (World Bank Group) National Development Strategy Croatia 2030: Roadmap for a Better Future z ledna 2020.

 

Psáno listopad 2022 – leden 2023