Uyen Giang Nguyen: Ve večerkách zásadně zdravím potichu a česky

co by tomu řekli doma

 

u nás doma

se s nočními můrami bojovalo nožem

schovaným pod polštářem

bez ostří protože se věřilo

že čepel si má člověk vždycky držet u srdce

 

a tak dodnes usnu jenom s jednou rukou pod polštářem

a druhou rukou na svém srdci

protože se neustále bojím

nosím svůj strach v kleci jako kanárka do dolu

 

u nás doma bylo v uhelném kraji

kde se sny zalévaly betonem

a z jejich kostek dláždili chodníky podél knihkupectví

do kterých nikdo nechodil

 

a tak vždycky usínám s jednou rukou pod polštářem

a druhou rukou na tvém srdci které mi rozumí

protože oba dva jsme děti odchované uhlím

mramorem a pronikavým betonovým tichem

 

občas nás vídám ve snech

jak kráčíme ruku v ruce po chodníku

knihy ve výlohách nám neříkají vůbec nic

jejich obálky se smějí naší prostotě

jako by je stvořil jiný druh než ke kterému patříme

 

a tak pevně stisknu svůj jídelní nůž pod polštářem

svírám ho jako svírám tvoji ruku před výlohou knihkupectví

a probudí mě hlasitý zpěv kanárka v kleci

 

když mluvím svou rodnou řečí

jsem tím nejnudnějším člověkem na světě

ve večerkách zásadně zdravím potichu a česky

aby se nepoznalo že nevím

jak se řekne:

jehla do gramofonu

srolovaná bankovka

nebo co by tomu řekli doma

 

má rodná řeč je zpěvná jako kanárek v kleci

a spádná jako máminy vlasy

které voní napalmem a fritézovým olejem

 

jednou bych ti chtěla říct miluju tě vietnamsky

ale zatím nevím co tím naši mysleli

když říkali milovat

vím jenom jak se řekne nemusíš se bát

 

a tak ti tajně v noci dávám jídelní nůž pod polštář

a doufám že tomu porozumíš

až se obě naše těla promění v uhlí

 

u nás doma

se stavělo jenom z nezbytně nutného materiálu

kterého bylo tak málo že jsme ukrajovali

sami ze sebe

 

i ve městě

které staví jenom z přebytku

se občas přistihnu s nožem v ruce

a maltou z vlastních tělesných tekutin

pak ale udělám nádech a výdech

do rytmu tramvajových zastávek

a projdu se po národní třídě vlastní páteře

vzpomenu si že my dva už kráčíme ruku v ruce

jenom vstříc srolovaným bankovkám

 

nakreslíme uhlím křížky na dveře lidí

kteří by si do dolu místo kanárka v kleci

přinesli neurol a čtyři gramodesky

v moderních galeriích ukradneme obrazy

a místo nich

vystavíme exekuční příkazy v pozlaceném rámu

budeme dělnická gentrifikace reality

řezná rána na dopravní tepně

 

pokaždé když se steskem probdíme do hodin

které jsou stejně tiché

jako knihkupectví v uhelném kraji

strašlivě se bojím

protože jediné místo kde nám prodají bílé víno

a dvoje cigarety

je večerka

první hvězda na noční obloze

 

a já ještě nevím

jak se v rodném jazyce řekne

pohraničí

krize identity

nebo co by tomu řekli doma

 

raději chodím po ulici

jen s jídelním nožem v jedné kapse

a tvým srdcem v druhé

jednou bych ti chtěla umět říct

bojím se vietnamsky

ale to se u nás doma

zásadně nikdy

neříká